
Supervisie is van onschatbare waarde voor de professionele ontwikkeling, mits het goed wordt uitgevoerd. Een succesvolle supervisie vraagt om een zorgvuldige afstemming op de behoeften van de supervisant. Daarom hanteer ik verschillende fases in de supervisie. Afhankelijk van de fase waarin de supervisant zich bevindt, pas ik mijn aanpak aan. De supervisie kan worden onderverdeeld in de volgende fases:
De Startfase: competentiegericht
De Middenfase: procesgericht
De Eindfase: consultatiegericht
Wat alle fases gemeen hebben, zijn enkele basisprincipes: ervaren, reflecteren, conceptualiseren en experimenteren.
De Startfase
In het begin van je carrière, of bij het werken met een nieuwe doelgroep of behandelmethode, bevind je je in de startfase. De nadruk ligt hier op het ontwikkelen van technische competenties. In deze fase heb je als supervisant vaak de inbreng: "Help mij met deze cliënt." Als supervisor richt ik me op het helpen bij de conceptualisatie: "Wat is er hier aan de hand?" Ik verrijk je met theoretische kennis (evidence-based en praktijkervaring) en we werken samen aan het vergroten van je vaardigheden om deze cliënt verder te helpen. Dit kan door middel van reflectie op videomateriaal, rollenspellen en het oefenen van technieken.
De Middenfase
De middenfase wordt gekenmerkt door een groeiend zelfvertrouwen bij de supervisant op het gebied van technieken, wat ruimte biedt voor meer aandacht voor de therapeutische relatie, zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling. Dit is essentieel omdat therapie beïnvloed kan worden door overdracht en tegenoverdracht, evenals persoonlijke factoren. Soms vindt overdracht-tegenoverdracht ook plaats tijdens de supervisie. Om deze reden zullen we regelmatig reflecteren en evalueren en vraag ik je om een supervisieverslag te schrijven.
De Eindfase
In de eindfase van de supervisie fungeer ik vooral als consultatiebron. De supervisant voelt zich competent genoeg om zelfstandig aan de slag te gaan, maar wil soms zijn ideeën uitwisselen met een sparringpartner. In deze fase bied ik ondersteuning door feedback te geven en samen te reflecteren op de eigen casuïstiek en behandelstrategieën.
Supervisie is een dynamisch proces dat zich aanpast aan jouw ontwikkeling en groei als professional. Door de fases heen zorgen we samen voor een continu proces van leren en verbeteren, waardoor je je steeds verder ontwikkelt als therapeut.
Wil jij je verder ontwikkelen? Of je nou in opleiding bent tot GZ-psycholoog, master- of orthopedagoog of een andere professional in de GGZ.. ik sta open voor een traject!
コメント